Saturday, March 5, 2011

PRODUK KECANTIKAN YANG DIHARAMKAN>>>

assalamualaikum..
perempuan oh perempuan...
kulit putih dirasakan sesuatu yang sangat cantik serta perfect..
ahh..itu semua mentaliti..
kulit putih tak semestinya kulit anda sihat...


tahu tak???ada bahan pemutih dalam produk kecantikan yang diharamkan ???
pernah dengar perkataan

HYDROQUINONE??

sejenis persediaan bahan kimia yang boleh didapati di dalam kosmetik. Penggunaan hydroquinone adalah untuk membunuh melanocytes, sejenis sel yang bertindak menghasilkan melanin. Untuk itu kulit akan semakin putih & cerah..
kalau guna sedikit???
kesan sampingan ialah kesan terbakar dan merah pada tempat disapu..
boleh juga menyebabkan kulit jadi lebih gelap dari biasa...
allergic contacy dermatitis???
ha..yang tu adalah alahan kulit apabila terkena ubat ni..

ni adalah racun yang digunakan dalam krim malam & siang..

merupakan bahan peluntur filem & getah

sifat peluntur ini menghakis lapisan luar kulit & halang pembentukan melanin..

melanin tu apa pula???

pigmen pada kulit yang melindung kulit warna coklat..

jadi bila melanin terhakis dengan cepat so kulit kita jadi semakin putih...

tapi penggunaan hydroquinone ni perlu berterusan ..

penggunaan yang kekal boleh jadikan muka kita sensitif sebab dah nipis sehingga kita boleh rasa seperti kulit terbakar..

kulit pun akan menggelupas dan sebab tu juga kita sebagai pengguna terperangkap kena juga pakai benda ni secara terus menerus..

penipisan terus berlaku maka sampai merebak pada kulit lapisan dalam..

tahap ni...racun tadi terperangkap bawah kulit muka..

lepas tu..kulit kita jadi berketak2..hurm..ayat lain..hodohlah..tak smooth punya kulit..

dan kalau malang..

racun tadi dipam oleh jantung ke ginjal..ha..kan rosak ginjal kau tu..mana nak beli ginjal doi...pasar malam hado???

ish2...

takut amat...

cepat2...

pergi tengok apa yang selama ni kita dok tonyoh kat muka kita selama ni...


p/s: secara automatik aku pergi tengok apa aku guna...siapa tak sayang kulit woi..lagi2 kulit muka woi....


2 comments:

  1. hm, betul, sye subjek kimia organik pun sye ader belajar pasal nie...

    ReplyDelete